Umowa spółki lub jej zmiana

Umowa spółki powinna zawierać obligatoryjne elementy wskazane w ustawie, ale wspólnicy mogą także uzgodnić dodatkowe postanowienia dotyczące np. zasad podziału i wypłaty zysku, czy zasad reprezentacji.

Wymagane dokumenty

1. dowody osobiste lub paszporty wspólników,
  2. w przypadku zmiany umowy spółki - aktualny jednolity tekst umowy spółki.
Lista potrzebnych dokumentów – pobierz (PDF)

Wymagane informacje

Projekt umowy spółki (lub jej zmiany) albo dane niezbędne do przygotowania projektu umowy spółki (m.in. firma, siedziba, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego / wkładów do spółki, sposób objęcia udziałów, reprezentacja spółki itp.)

Podatek

Przy zawieraniu umowy spółki, wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do istniejącej spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego notariusz zobowiązany jest obliczyć, pobrać i przekazać do właściwego Urzędu Skarbowego podatek od czynności cywilnoprawnych. Notariusz uzależnia zawarcie przed nim umowy od wpłacenia podatku na rachunek bankowy kancelarii notarialnej przed dokonaniem czynności sprzedaży albo gotówką w kancelarii notarialnej w chwili dokonywania czynności.

Stawki podatku określone są w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zazwyczaj podatek wynosi 0,5 % od wartości wkładów do spółki osobowej albo od wartości kapitału zakładowego (wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy).

Opłaty sądowe

Notariusz nie pobiera opłat sądowych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmiany.

Wynagrodzenie notariusza

Notariuszowi za dokonanie czynności notarialnych przysługuje wynagrodzenie, nazywane zwyczajowo taksą notarialną, obliczane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Taksa notarialna powiększana jest o należny podatek od towarów i usług (23%).

Konkretną wysokość taksy notarialnej notariusz ustala ze stronami czynności.

Istnieje możliwość dokonania czynności notarialnej o innej porze, również w sobotę, po wcześniejszym uzgodnieniu.

Dzięki!
Twoja wiadomość została wysłana.
Coś poszło nie tak, sprawdź dane i spróbuj jeszcze raz